Het aantal meldingen over frauduleuze incassobureaus is op twee jaar tijd verdubbeld en gestegen tot 4 klachten per dag. 

Minister van consumenten Nathalie Muylle: “We zien een toename van frauduleuze incassobureaus die consumenten benaderen om zogezegd openstaande schulden te betalen, terwijl die schulden helemaal niet bestaan. We raden consumenten aan om zich niet onder druk te laten zetten. Laat weten dat je de schuld betwist en ga na op de website van de FOD Economie of het bureau wel erkend is in ons land. We werken goed samen met hostingproviders, telecomoperatoren en kredietkaartmaatschappijen om websites, telefoonnummers en rekeningen van frauduleuze incassobureaus te blokkeren. We zullen dit jaar bovendien een sensibiliseringscampagne lanceren. We willen consumenten bewust maken van het bestaan van frauduleuze incassobureaus en aangeven hoe je de fraude kan herkennen.”

Terwijl het aantal klachten dat het meldpunt ontvangt over incassobureaus de laatste jaren gelijk bleef, steeg het aantal klachten over frauduleuze bureaus zeer sterk.

Jaar

Meldingen met fraude

Meldingen zonder fraude

Totaal

2017

315

613

928

2018

851

495

1346

2019

1373

496

1869

Total

2666

2116

4782

De stijging van het aantal meldingen kan zeker deels verklaard worden door het feit dat de aandacht voor de problematiek gestegen is waardoor meer mensen aandachtig zijn en het probleem melden.

Verder dient ook nog opgemerkt te worden dat het hier niet uitsluitend gaat over effectieve slachtoffers maar in de meeste gevallen om mensen die zich niet lieten vangen en de feiten hebben gemeld.

Tot slot kunnen de verschillende meldingen betrekking hebben op eenzelfde bedrijf.

Omwille van het steeds toenemende aantal meldingen over frauduleuze incassobureaus, heeft minister Nathalie Muylle aan haar administratie de opdracht gegeven om een sensibiliseringscampagne op te zetten.

Werkwijze van incassobureaus

De werkwijze van valse incassobureaus is meestal dezelfde. Nietsvermoedende consumenten worden telefonisch benaderd met een aanbod voor bijvoorbeeld de huur van een vakantiehuisje, een goedkope reis, korting op producten of voor het innen van vermeende belastingschulden.

Vaak is er helemaal geen contract: consumenten hebben gezegd dat ze alleen informatie over de aanbieding willen ontvangen en hebben dus niet ingestemd met het aanbod. Maar soms zijn consumenten ook niet eens benaderd en gaat het dus om een compleet verzonnen contract.

Toch bellen de oplichters een tijd later (soms kort daarna, soms maanden of jaren later) de consument op omdat er nog een rekening openstaat, die ondertussen opgelopen is tot honderden euro's. Consumenten worden herhaaldelijk gebeld, gemaild en voelen zich zwaar onder druk gezet om te betalen, zonder dat het incassobureau ingaat op de mededeling van de consument dat de rekening onterecht is. Uit de meldingen blijkt dat het taalgebruik steeds agressiever en dwingender wordt en dat de oplichters dreigen met bevoegdheden die ze niet hebben, zoals de inzet van deurwaarders of een beslaglegging.  

Gemelde financiële schade

De onderstaande tabel geeft de gemelde financiële schade weer met betrekking tot frauduleuze incassobureaus. De bedragen worden ook niet steeds vermeld door de melders. Dit maakt dat de som van de bedragen een relatief beeld geven van de reële schade.

 

Jaar

Totaal bedrag

2017

€5.090,22

2018

€13.714,53

2019

€ 154.193,49

Aanpak

De FOD Economie werkt samen met hostingproviders,  telecomoperatoren en kredietkaartmaatschappijen om websites, telefoonnummers en rekeningen van dergelijke bureaus te blokkeren.

Op vraag van de FOD Economie werden in 2019 163 Belgische domeinnamen offline gehaald.

De FOD Economie beschikt ook over een lijst van frauduleuze incassobureaus. Op de lijst staan momenteel 43 dubieuze bureaus: https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/consumentenbedrog/vormen-van-oplichting/aan-telefoon/lijst-van-televerkopers-en

Wat als u wordt gecontacteerd?

  • Kijk allereerst na of je het bedrijf kent en of je bij hen inderdaad een onbetaalde schuld hebt.
  • Indien dit niet zo is, hang de telefoon op wanneer het incassobureau je blijft lastig vallen. Indien je e-mails of brieven ontvangt, betwist die dan. De betwisting gebeurt het best per e-mail met ontvangstbevestiging of per aangetekende brief, waarin je al jouw argumenten aanhaalt.
  • Weet dat een beslaglegging alleen via een deurwaarder en niet via een incassobureau kan gebeuren. De inbeslagname van meubilair/goederen kan enkel na de officiële betekening van een dwangbevel door de deurwaarder bij je thuis. Zij wordt nooit per e-mail verzonden. 
  • Als je twijfelt kan je nagaan of  het incassobureau ingeschreven is bij de FOD Economie  (om te werken in België moeten zij zich verplicht inschrijven bij de KBO)
  • Is het incassobureau niet ingeschreven bij de FOD Economie? Betaal de rekening dan zeker niet, ook niet wanneer het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen. Laat je niet onder druk zetten!

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.