Door het besluit om kortingsacties toch opnieuw toe te staan die afgesproken of in uitvoering waren voor 18 maart heeft zijn effect gehad. Dit besluit heeft toegelaten om de stocks die reeds werden aangelegd voor de voorziene kortingsacties kon verkocht worden. Op deze manier werden de prijzen voor consumenten gedrukt, werd de economische schade voor de supermarkten en producenten beperkt en werd eveneens verhinderd dat voedsel verspild zou worden.

De boodschap van algemene prijsstijgingen van 5 à 6% die in bepaalde media verkondigd werd, strookt volgens het Prijzenobservatorium niet met de realiteit. De specifieke voorbeelden van extreme prijsstijgingen worden aangehaald zijn gevallen waarbij uitzonderlijk lage promotieprijzen vergeleken werden met normale prijsniveaus

Het Prijzenobservatorium heeft specifiek naar de prijzen gekeken naar week 5 van maart en de eerste week van april en stelt vast de  prijzen grotendeels wel gedaald zijn als gevolg van de toegestane promoties.

Daar het effect duidelijk is vastgesteld heeft  minister van Economie Nathalie Muylle  reeds het opheffen van het verbod op kortingsacties voor voedingswinkels vorige week aan de Nationale Veiligheidsraad voorgesteld. Deze zal dit in het kader van een globale aanpak de volgende Veiligheidsraad opnieuw bekijken.

Voor heel wat gezinnen die vandaag moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen zijn dergelijke kortingsacties belangrijk voor hun koopkracht.

Minister Muylle heeft het Prijzenobservatorium ook gevraagd nog uitgebreider terug te komen op de prijsontwikkeling in de meest recente periode.

Communiqué de presse FR

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.