Wanneer het stadhuis van Roeselare in 2024 opent, zullen de bezoekers binnen én buiten het werk van twee culturele ambassadeurs zien. De beeldende kunstenaars Nick Ervinck en Maarten Schaubroeck, allebei met een nauwe band met de Rodenbachstad, maken momenteel kunstwerken in opdracht die het atrium en de binnentuin zullen sieren.
Het toekomstige stadhuis van Roeselare wordt door de renovatie van het waardevolle onroerend erfgoed opnieuw een icoon in de stad. Ook binnen en rondom kiest Stad Roeselare ervoor om erfgoed en kunst te integreren. Van bij het begin van het stadhuisproject is budget vrijgehouden voor de kunstintegratie. Dat is geen verplichting voor een bouwproject van een lokale overheid. “Een percentage van het bouwbudget gaat naar kwaliteitsvolle kunstprojecten”, duidt schepen van stadsontwikkeling Nathalie Muylle. “We engageerden culturele ambassadeurs van Roeselare om werken te maken voor het stadhuis. Op die manier zetten we gerenommeerde kunstenaars met een band met de stad in de kijker. Tegelijk zien wij deze werken als een investering in de gemeenschap en in de toekomst.”
Monumentale kunst in het atrium en de binnentuin
Dankzij het werk van de Roeselaarse culturele ambassadeurs krijgt het toekomstige huis van de Roeselarenaars een extra Roeselaarse laag. De beeldende kunstenaars Nick Ervinck en Maarten Schaubroeck hebben allebei veel ervaring met kunst in de openbare ruimte. Beide kunstenaars grijpen de opportuniteit van de Stad aan en werken momenteel aan ontwerpen voor hun kunstwerken. Hoe het werk er exact zal uitzien, is nog niet beslist. Al hebben de kunstenaars een goed zicht op wat het moet worden.
Voor Nick Ervinck, beeldend kunstenaar met internationale weerklank, is het cultureel ambassadeurschap een erkenning in eigen streek. “Ik vind het een eer om een werk te mogen creëren voor de stad waarin ik geboren ben en ik veel beleefde.” Bovendien is hij niet aan zijn proefstuk toe wat kunst in de openbare ruimte betreft. Bezoekers van het stadhuis zullen in 2024 vanaf de Grote Markt en in het atrium (de grote bezoekersruimte) een sculptuur van Ervincks hand zien. “Iedereen zou op een of andere manier geprikkeld moeten worden door cultuur. In het stadhuis zullen vele mensen in aanraking met kunst. De toeschouwer zal kunnen kijken naar de sculptuur, en zelf beslissen hoe dat werk binnenkomt. Het werk dat ik voor ogen heb, zal sowieso in het teken van ontmoeting staan. Het wordt een hedendaags stuk dat ook klaar is voor de toekomst.”
De binnentuin zal een werk in cortenstaal van Maarten Schaubroeck (kunstenaar-ontwerper) prijsgeven, dat bovendien het decor zal vormen voor de trouwceremonies in de binnentuin. “De zone waar het werk komt, moet ontmoeten, samenkomen en verbinden. Dat mag je letterlijk nemen, want er wordt getrouwd binnenkort. Tegelijk moet het stuk verschillende generaties aanspreken en een gevoel van geborgenheid teweegbrengen.”
Het nieuwe stadhuis als forum voor kunst en erfgoed
Niet enkel het werk van Ervinck en Schaubrouck sieren het toekomstige stadhuis. Ook in het historische stadhuis, in het belfort en in de nieuwe kantoren worden kunst en erfgoed geïntegreerd. Dat is belangrijk voor de Roeselarenaars, zo bleek ook uit de bevraging bij inwoners die de Stad voor de bouw van het stadhuis uitvoerde. Roeselarenaars willen graag dat het historisch stadhuis en belfort in ere hersteld worden en bovendien het verhaal van Roeselare in de kijker zet. Een werkgroep van Stad Roeselare bereidt dit momenteel voor.